![](/media/lib/127/n-gwiazdy-48cf3d61d91fa528798d645b78a06406.jpg)
Gaia może odkryć tysiące planet
10 listopada 2014, 13:05Wystrzelony w grudniu 2013 roku europejski satelita może w ciągu najbliższych lat odkryć dziesiątki tysięcy nowych planet pozasłonecznych. Dzięki temu naukowcy lepiej zrozumieją rozkład i róznorodność planet w Drodze Mlecznej.
![](/media/lib/297/n-surprneutron1-3b26f58adcee190ea3ab0fabc7a8b553.jpg)
Zaskakujące wyniki zderzeń z udziałem wirującego protonu
9 stycznia 2018, 09:32Neutrony, powstające, gdy obracający się proton uderza w inny proton mają tendencję do lekkiego skręcania w prawo. Jednak gdy obracający się proton uderza w znacznie większy od siebie atom złota, powstające w wyniku zderzenia neutrony poruszają się wyraźnie w lewo. To było całkowicie zaskakujące. Uzyskane przez nas wyniki oznaczają, że mechanizm powstawania cząstek wzdłuż trasy poruszającego się wirującego protonu może być różny dla zderzeń proton-proton i proton-jądro atomu, mówi fizyk Alexander Bazilevsky.
![](/media/lib/305/n-ngc1052df2-d0b45b5d2bbd32af63a7069714c04f00.jpg)
Galaktyki nie potrzebują ciemnej materii? Coraz większy rozdźwięk między teorią a obserwacjami
6 grudnia 2021, 12:27Międzynarodowy zespół naukowy, na którego czele stoją uczeni z Holandii, informuje, że nie znalazł śladów ciemnej materii w galaktyce AGC 114905. Obecnie powszechne jest przekonanie, że galaktyki mogą istnieć wyłącznie dzięki ciemnej materii, której oddziaływanie utrzymuje je razem.
![Kolizja w Tokio© Shuets Udono; Creative Commons](/media/lib/14/1189239099_942214-c7acfb6859726609d630f9f1839ee67c.jpeg)
Sygnalizacja świetlna przyszłości
8 września 2007, 07:55Grupa uczonych z Technion-Israel Institute of Technology wpadła na interesujący sposób zabezpieczenia kierowców przed wypadkami na skrzyżowaniach. Ich system nie tylko ma zmniejszyć liczbę wypadków, ale i zwiększyć płynność ruchu w miastach.
![](/media/lib/75/kalmar-loligo-dlugopletwy-575f7a80b944d1c9ce71972d42fcdaa4.jpg)
Kalmar wykrywa dźwięk całym ciałem
4 lutego 2011, 10:44Kałamarnice słyszą, ale zupełnie inaczej niż my, ludzie. Nie polegają na zmianach ciśnienia wywołanych przez fale dźwiękowe, lecz wyczuwają generowany przez nie ruch wody (The Journal of Experimental Biology).
![](/media/lib/226/n-daimler-8b3a7bdc331ebb3b6448d6e426fbb6a6.jpg)
Autonomiczne ciężarowki w Niemczech
31 sierpnia 2015, 12:18Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Badenii-Wirtembergii wydało firmie Daimler zezwolenie na użytkowanie autonomicznych 18-kołowych ciężarówek na drogach wspomnianego kraju związkowego
![](/media/lib/333/n-machu-picchu01-da5fd824c7cbd9feaca6f3f0ecf3148c.jpg)
Władze chcą budować lotnisko. Archeolodzy boją się o bezcenne inkaskie zabytki
31 stycznia 2020, 13:20Władze Peru zobowiązały się, że podczas budowy Międzynarodowego Portu Lotniczego Chinchero będą chronić Machu Picchu i inne zabytki Inków. Obiekt ten ma zastąpić Port Lotniczy Cusco-Alejando Velasco Astete. Jego powstaniu sprzeciwiają się archeolodzy i lokalni aktywiści, którzy obawiają się nasilenia ruchu turystycznego i zniszczenia cennych inkaskich konstrukcji.
![](/media/lib/44/bzyg-prazkowany-7a2ee044af23ef3c57a09f4e2be231b1.jpg)
Szybkość i przyzwyczajenie
2 marca 2009, 15:03Naukowcy z Uniwersytetu w Adelajdzie wyjaśnili na poziomie poszczególnych neuronów, jak kształtuje się złudzenie, że po zjechaniu z autostrady samochód niemal przestaje się poruszać (Proceedings of The Royal Society B).
![](/media/lib/121/n-pardwa-gorska-8e1c5cf8c3ed773426eadfe3e91006c5.jpg)
Pardwa górska nie ponosi kosztów energetycznych tycia
4 lipca 2012, 09:00Pardwa górska (Lagopus muta) to osiadły gatunek ptaka, który zamieszkuje arktyczną i subarktyczną Eurazję oraz Amerykę Północną. Duży wzrost wagi nie wpływa jednak na jego sprawność fizyczną. Biolodzy doszli do takich wniosków po przeprowadzeniu testów na miniaturowej bieżni.
![](/media/lib/92/n-samolot-ff773433f995ec26fca7f6e4afd81b25.jpg)
Powstaje automatyczny system wykrywania turbulencji
17 sierpnia 2016, 05:24Wykrywanie turbulencji pozostaje piętą achillesową współczesnego lotnictwa. Najtańszą i nadal najczęściej stosowaną metodą są subiektywne i nierzadko bardzo niedokładne raporty pilotów. Na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego zademonstrowano sposób znacznie szybszy i precyzyjniejszy: detekcję turbulencji na podstawie danych standardowo przesyłanych z pokładów samolotów komercyjnych linii lotniczych.